måndag, mars 16

I´m getting poisonous.


Varje morgon dricker jag någon form av fruktsmoothie till frukost.
I denna blandar jag, varje morgon, i krossade linfrö. Då linfrö har högt fiberinnehåll (magen älskar´t) har jag inte snålat med detta... Har säkerligen haft i minst 1 dl/ smoothie... Trots rekommendationerna på paketet- max 1-2 matskedar/ dag.
Men ALLA vet ju att rekommendationer är en överdrift...

Nu har det dock kommit till min kännedom att för mycket linfrö är GIFTIGT. Livsmedelsverket säger "... en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort.", "... kan ge allvarliga allmänsymptom..."

Det är kanske ok att följa rekommendationer ibland, men å andra sidan, skulle detta lätt kunna hamna i kategorin- leva farligt!!

1 kommentar:

Sofia sa...

allvarliga allmänsymptom?

Kan vara jag som är lite dum...men vad innebär det?

Du kanske kan skriva sen och dela med dig av de allmänna symptomen du upplevt. För att varna andra menar jag... :)

Hihi!

Kram kram.